Bilde av natur og fisking på fjellet i Valdres og ved sjøen i Høvåg Lillesand

Nav-kart: Hjem > fisking > fisketurer > Knarvika / Kvåsefjorden / August 2011

Fisketur til Knarvika / Høvåg

Den 25 August 2011

Etter mange dager med mye slitsom vind og ustabilt vær, derav tordenvær som tok knekken på mitt internett modem, fikk jeg veldig lyst til å prøve fisket. Fra fryseren tok jeg frem noen frosne reker, og varmet dem i mikrobølgeovnen. På himmelen så jeg skyene gikk ganske fort, og noen mørke skyer dukket opp her og der. Denne gangen skal ikke været få bestemme tenkte jeg, og pakket sammen fiskeutstyret og langet avgårde ned mot Kvåsefjorden. Etter 15 minutter var jeg fremme, og vinden var ikke så ille som jeg først hadde fryktet. Fra mitt favorittsted på svaberget satte jeg meg ned, og satte den første reka på kroken. Søkket hang fint på i enden, og det var bare å kaste ut og håpe på det beste.

Minutter gikk og ikke mye skjedde, så jeg prøvde å fiske litt med sluk også. Mange kast men ingen hugg.
Plutselig ser jeg at snøret på den andre stanga stramme seg utover.Blåstål som er tatt med søkke og reke Det går ikke fort men det er et sikkert tegn. Blåstål!, tenker jeg. Jeg sveiver inn og som jeg tenkte, der sitter det en blåstål på kroken. Klokka er nå litt over 7 på kvelden, og været har roet seg. To ganger til får jeg blåstål på reker. Dette er en merkelig fisk, som er såkalt hermafrodite. Den skifter kjønn i løpet av sitt liv, og går fra rød/oransje farge til den praktfulle blåskjærige fargen. En nesten kongelig flott fisk når man ser den i sollyset.
Les mer om Blåstål på Wikipedia Blåstål tatt på agnfiske med reke
Der ligger 3 flotte blåstål i plastposen, da jeg for fjerde gang ser at snøret på stanga strammer til igjen.Berggylt tatt på reke Denne gangen er det en kraftigere og raskere utrusning av snøret, og jeg skvetter opp begeistret. Det hadde vært utrolig morsomt å få en annen type fisk enn blåstålen på reke og søkke! Jeg sveiver litt inn og hugger til. Der kjenner jeg det er noe ganske tungt som sitter på kroken. Kan det være en kjempefisk, eller er det 400 gram med sjøgress eller lignende? Svaret blir gitt noen minutter senere, da jeg ser bredsiden på en fisk, i grønne og brune farger, komme mot meg. Den ruser ut 2-3 ganger før jeg kan lande den i håven. En meget begeistret landkrabbe kan beskue en flott berggylte på nærmere halvkiloen. Igjen blir det en utfordring å avlive den, da knekke nakken metoden ikke viser seg å være så lett. Skikkelig kraftige beinfisker dette her, der det bare er kniven som duger. Etter den får sitt minne foreviget på kamera, havner den i plastposen

Berggylt tatt på rekeNy reke blir satt på kroken, og et langt utkast blir foretatt. Fem minutter går...Ti minutter går..Så skjer det!
Snøret fyker utover raskt og bestemt, og fiskeren hugger til. Vekt og styrke i fisken minner veldig om den foregående berggylten, og som antatt, ligger det en flott berggylte i håven to minutter senere. Denne fisken var litt annerledes enn den første, da den hadde mer prikker på seg, og ikke var så grønn som den forrige. En ny fantastisk flott fisk dog, som blir foreviget med kamera, og beundret noen minutter, før den havner i posen.
Les mer om berggylte på Wikipedia

Rekebestanden i utstyrssekken begynner å gå tom, sola glider sakte ned i horisonten og mørket faller på. Klokken er snart 9 på kvelden, og turen hjem blir en realitet. En flott fiskestund er slutt for denne gangen, og en stolt fisker rusler hjem med noen kilo tyngre ryggsekk enn før.Berggylte og fiskeutstyr